Birleştiren Sesler'in bu ilk bölümünde Haiti ve Yunan devrimlerinin sesi üzerinden bağımsızlık çabası ve milliyetçilik akımını keşfediyoruz.
Haiti devriminin sesi dendiğinde çoğu müzikologun aklına Vudu ritimleriyle harmanlanmış Fransız bando takımı yapısı gelir. Trampet ve trompet ağırlıklı bu müzik türü savaşı ve savaşa hazırlığı hatırlatır çoğu zaman bize. Günümüzdeki Rara Festivali’nin kökeninin de Vudu müziğinin karmaşık yapısı ve Fransız bando takımının karışımına dayandığı söylenir. Rara seremonisinde, aynı devrim döneminde olduğu gibi müzisyenler küçük takımlara ayrılır ve Haiti’deki bölgeleri müzikal olarak domine ederler. Akşamları bu bölgelere dans ve şarkılar eşlik ederken devamındaki sabah Haitililer ölülerinin ruhlarına dualar okur, şarkı söylerler.
Haitili politik müzik grubu, Boukman Eksperyans
Rara bandosunu uzaktan yaklaşırken duymanın çok heyecan verici olduğu söylenir. Uzaktan yaklaşan bir direniş ordusunun bandosunun da aynı bu etkiyi yarattığını düşünür tarihçiler ve müzikologlar. Dubois, Haiti direnişinin ve devriminin bir Vudu seremonisi gibi olduğunu ve müziğin yolu açtığını (hem sembolik hem de gerçekçi anlamda) söyler.
Haitili Rara bandosu Konbo Guinyn
Yunan İsyanı, 1821-1829 yılları arası süren ve Yunanistan'ın Osmanlı Devleti'nden bağımsızlığını kazanmasıyla sonuçlanan bağımsızlık savaşıdır. 1821 döneminde yazılan şarkıların çoğu sözlü kültür üzerinden aktarılmıştır. Direnişçilerin akşamları dans edip şarkı söylerken besteledikleri bu şarkılar bazen ertesi gün unutulmuş, bazıları ise günümüze kadar gelebilmiştir. Kimi zaman yas tutmak için, kimi zaman zafer kutlamak için şarkılar yazılmıştır.
Biz, cesur gençler, daha ne zamana kadar
dağların eteklerinde aslanlar gibi yalnız ve baskı içinde yaşayacağız?
Bir saatliğine özgür yaşamak,
40 yıllığına köle ve esaret altında yaşamaktan yeğdir.
O Thoúrios tou Ríga